Apa sebenarnya yang perempuan nak

Selalunya laki-laki ni confuse tak faham apa sebenarnya yang perempuan nak dalam hubungan mereka. Boyfriend tak tau apa yang girlfriend nak, suami tak tau apa yang isteri nak. Sebelum kita pergi lebih jauh, kita kena faham perempuan ni ciptaan Allah yang unik dengan karakter tersendiri. Korang pernah bergaduh tak dengan perempuan? Siapa menang ? Ha ha ha selagi kaum Hawa ni tak menang selagi tu dia heret benda-benda yang takde kena mengena dalam pergaduhan. Kalau boleh cerita zaman dulu-dulu yang dah berlaku bertahun-tahun lama pun nak diungkit balik. Janji dia menang.

Tapi walaupun prempuan macam tu ada benda-benda asas yang perempuan sentiasa harapkan dalam satu-satu hubungan terutamanya apabila sudah berkahwin. Jom kita tengok satu-satu. Kalau korang tak setuju boleh tinggalkan komen eh.

  1. Kesetiaan – Dalam apa-apa hubungan sama ada kita berkawan atau kita bercinta, perempuan harapkan kesetiaan yang tak berbelah bagi. Zaman sekarang ni dengan macama-macam jenis platform media sosial yang ada, tak kira lelaki atau perempuan terdedah kepada risiko untuk jadi tak setia. Bila terjumpa balik ex-boyfriend, ex-girlfriend dalam FB atau Insta, kalau tak berhati2 mungkin cinta akan berputik semula dan mulalah nak menyetan buat benda yang bukan-bukan. Bukan perempuan, lelaki jugak mengharapkan perempuan setia. Bila kita dah berpunya tambah2 lagi dah berkahwin elakkan la benda2 yang boleh merosakkan hubungan kita dengan pasangan. Kalau dah berkahwin jangan ingat kita bujang lagi. Sembrono nak keluar dengan laki2 atau perempuan2 lain. Jangan terlebih peramah, terlebih sembang pulak tak kena tempat.
  2. Komitmen – Dalam melayari rumah tangga komitmen tu penting tak kira lelaki atau perempuan. Kita mesti komited dengan rumah tangga kita. Kena bersama-sama dengan isteri untuk menguruskan rumah tangga. Bersama-sama untuk mencari jalan penyelesaian untuk semua masalah yang kita hadapi. Mesti rajin tolong buat kerja rumah, mesti rajin tolong uruskan anak. Kalau takde masa sekali pun atas sebab kerja, sekali-sekala carilah masa untuk membantu isteri menguruskan rumah.
  3. Bertanggungjawab – Kalaulah kita komited tak semestinya kita bertanggungjawab. Islam mewajibkan kita memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri. Jalankan tanggungjawab sebaik mungkin, berikanlah kedua-dua nafkah tadi dengan konsisten. Janganlah pulak nafkah batin je dia pulun tiap2 hari tapi bila nafkah zahir buat-buat hilang akal pulak. Berusahalah para suami untuk menjalankan tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri kita.
  4. Cakaplah “I Love You” sebanyak yang boleh. Satu perangai yang menonjol dekat perempuan ni dia nak kepastian sentiasa. Kalau bahasa orang putih dia panggil assurance la. Perempuan suka kalau kita dok ulang-ulang perkataan sayang-sayang ni. Kalau korang boleh buat ni memang score la. Confirm isteri rasa berbunga-bunga setiap hari. Selang sejam je cakap “I LOVE YOU” kat dia hmmm memang nafkah batin je jawabnya yang lebih Ha Ha Ha.

Itulah serba sedikit apa yang perempuan harapkan dari seorang lelaki, benda ni penting sangat2 kepada orang dah berkahwin. Mungkin ada tips lain yang boleh dikongsi. Jangan lupa tinggalkan komen atau emel kami rokiah@akupasrah.com.

Tinggalkan komen